Kennis over diamant: Een introductie

Diamantonderzoek kost tijd en studie. De meeste mensen zijn niet geïnteresseerd in meer als de basiskennis. Geloof het of niet, met een 30-tal minuutjes zal je –theoretische- kennis zo groot zijn als die van de gemiddelde juwelier.


An Inconvenient Truth

De basis van diamantkennis is overal geschreven , maar in de echte wereld zijn de lijnen wazig. Waarom? Omdat de " regels " voor kleur, helderheid en vooral voor het slijpsel links en rechts worden geschoffeerd door so called ‘expert-juweliers’, door schimmige laboratoria en nog schimmiger verkopers. We kunnen aannemen, dat 90 % van alle geslepen diamanten zich in de onderste 90% regionen bevinden qua kwaliteit. Dus hoe komt het dat elke verkoper kan beweren de beste stenen te hebben? Omdat ze ‘soft-waarderen’ en gooien met aantrekkelijke ‘buzzwords ‘.

Soft-waardering: Diamanten worden naar zwakke / losse labs gestuurd naar om er een hogere kleur en helderheid kwaliteiten te krijgen dan ze in werkelijkheid verdienen bij de gerenommeerde labs. Dit geeft mensen een verkeerde indruk ten opzichte van de "regels" zoals de professionals ze hanteren. Het wordt nog verergerd door de overvloed aan populaire winkelketens en mainstream verkopers die zich met grading gaan bezighouden.

Buzzwords : Benamingen als "Ideal " of " signature" worden overal gebruikt als verbloeming om het winkelend publiek aan te trekken , maar ze zijn betekenisloos geworden omdat duizenden verkopers ze ondertussen toepassen. Een lokaal document (‘Jeweler Johnson’s quality report’)heeft voor de professioneel geen enkele waarde.